lauantai 20. heinäkuuta 2013

Parsakaalipasta

Olen kaalinainen, puoliksi kaali, puoliksi nainen. Mun sokeapiste, tai ennemminkin karsastuskohta, ovat pitkään (noin 30 vuotta) olleet parsa- ja kukkakaali, mutta tänä vuonna nekin ovat alkaneet maistua! Ennen lähinnä yökkäilin keitettyjen kaalien hajulle, mutta nyt syön näitäkin kaaleja hyvällä ruokahalulla.

Kaalien tie mun sydämeen käy voissa ja kermassa hauduttelun kautta. Vierastan vielä suurempia parsanpaloja ("puumainen" suutuntuma ei kuulu suosikkeihin), joten etsin pastareseptiä, jossa parsakastike olisi soseena. Ruokalasta löytyi sopivan simppeli versio.

4 annosta

400 g pastaa
1 parsakaali
2 valkosipulinkynsi
1 sipuli
1 punainen chilipalko
2 rkl oliiviöljyä
2 dl (kaura)kermaa
pastan keitinvettä
30 g juustoraastetta
suolaa

Keitä pasta. Pilko parsakaali ja hienonna sipulit sekä chili. Kuullota niitä öljyssä, kunnes parsa on pehmentynyt. Seuraavan työvaiheen soseutus on helpompaa, jos kuullotat ainekset kattilassa tai korkeareunaisessa pannussa. Voit kypsentää parsan myös mikrossa.

Sekoita ainekset sauvasekoittimella tasaiseksi soseeksi. Kuumenna kerma ja kaada se soseen joukkoon. Lisää vähän pastan keitinlientä, suolaa ja juustoraaste. Sekoita pastan joukkoon.

Ah miten hyvää! Kuten kuvasta näkyy, tuli lapattua aika läjä tuota soosia, johon lisäsin myös fetan jämät jääkaapista. Tämä meni ehdottomasti mun suosikkipastalistalle, vaikka olen nykyään aika nirso pastojen suhteen.

4 kommenttia:

  1. Tämä oli hyvää, tehdään toistekin. Jätin tosin chilin pois, koska lapset eivät siitä tykkää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että maistui! Chilittömyys on varmaan oikein oivaa myös. Mulla on joku maaninen parsakaalikausi meneillään, tekisi tätäkin pastaa kokoajan mieli, mutta kokkausolosuhteet ovat remontin takia surkeat.

      Poista
  2. Jaana, sä ajat mut hulluksi käyttämällä sanaa parsa parsakaalista! Blogin lukijoille tiedoksi: oon kyllä huomauttanut asiasta vuosien varrella ja Jaana se vaan nauttii aiheuttamastaan päänsärystä pilkunviilaajalle sekä nauraa päälle. NNNgh!

    "Mutku ne on eri lajikkeet! Ei kukkakaalikaan oo vaan kukka!" :D

    VastaaPoista
  3. PARSA PARSA PARSA PARSA PARSA!

    VastaaPoista

No kato reteesti vaan sanot!